
 
Published on Center for Media and Democracy (http://www.prwatch.org) 
How PR Sold the War in the Persian Gulf 

By CMD 
Created 10/28/2004 - 15:49 
Excerpted from Toxic Sludge Is Good For You [1], Chapter 10 

"If I wanted to lie, or if we wanted to lie, if we wanted to exaggerate, I wouldn't use 
my daughter to do so. I could easily buy other people to do it."�--Saud Nasir al-
Sabah, Kuwait's Ambassador to the United States and Canada 

The Mother of All Clients 

On August 2, 1990, Iraqi troops led by dictator Saddam Hussein invaded the oil-
producing nation of Kuwait. Like Noriega in Panama, Hussein had been a US ally for 
nearly a decade. From 1980 to 1988, he had killed about 150,000 Iranians, in addition to 
at least 13,000 of his own citizens. Despite complaints from international human rights 
group, however, the Reagan and Bush administrations had treated Hussein as a valuable 
ally in the US confrontation with Iran. As late as July 25 - a week before the invasion of 
Kuwait - US Ambassador April Glaspie commiserated with Hussein over a "cheap and 
unjust" profile by ABC's Diane Sawyer, and wished for an "appearance in the media, 
even for five minutes," by Hussein that "would help explain Iraq to the American 
people."69 [2] 

Glaspie's ill-chosen comments may have helped convince the dictator that Washington 
would look the other way if he "annexed" a neighboring kingdom. The invasion of 
Kuwait, however, crossed a line that the Bush Administration could not tolerate. This 
time Hussein's crime was far more serious than simply gassing to death another brood of 
Kurdish refugees. This time, oil was at stake. 

Viewed in strictly moral terms, Kuwait hardly looked like the sort of country that 
deserved defending, even from a monster like Hussein. The tiny but super-rich state had 
been an independent nation for just a quarter century when in 1986 the ruling al-Sabah 
family tightened its dictatorial grip over the "black gold" fiefdom by disbanding the token 
National Assembly and firmly establishing all power in the be-jeweled hands of the 
ruling Emir. Then, as now, Kuwait's ruling oligarchy brutally suppressed the country's 
small democracy movement, intimidated and censored journalists, and hired desperate 
foreigners to supply most of the nation's physical labor under conditions of indentured 
servitude and near-slavery. The wealthy young men of Kuwait's ruling class were known 
as spoiled party boys in university cities and national capitals from Cairo to 
Washington.70 [3] 

Unlike Grenada and Panama, Iraq had a substantial army that could not be subdued in a 
mere weekend of fighting. Unlike the Sandinistas in Nicaragua, Hussein was too far away 
from US soil, too rich with oil money, and too experienced in ruling through propaganda 



and terror to be dislodged through the psychological-warfare techniques of low-intensity 
conflict. Waging a war to push Iraq's invading army from Kuwait would cost billions of 
dollars and require an unprecedented, massive US military mobilization. The American 
public was notoriously reluctant to send its young into foreign battles on behalf of any 
cause. Selling war in the Middle East to the American people would not be easy. Bush 
would need to convince Americans that former ally Saddam Hussein now embodied evil, 
and that the oil fiefdom of Kuwait was a struggling young democracy. How could the 
Bush Administration build US support for "liberating" a country so fundamentally 
opposed to democratic values? How could the war appear noble and necessary rather than 
a crass grab to save cheap oil? 

"If and when a shooting war starts, reporters will begin to wonder why American soldiers 
are dying for oil-rich sheiks," warned Hal Steward, a retired army PR official. "The US 
military had better get cracking to come up with a public relations plan that will supply 
the answers the public can accept."71 [4] 

Steward needn't have worried. A PR plan was already in place, paid for almost entirely 
by the "oil-rich sheiks" themselves. 

Packaging the Emir 

US Congressman Jimmy Hayes of Louisiana - a conservative Democrat who supported 
the Gulf War - later estimated that the government of Kuwait funded as many as 20 PR, 
law and lobby firms in its campaign to mobilize US opinion and force against Hussein.72 
[5] Participating firms included the Rendon Group, which received a retainer of $100,000 
per month for media work, and Neill & Co., which received $50,000 per month for 
lobbying Congress. Sam Zakhem, a former US ambassador to the oil-rich gulf state of 
Bahrain, funneled $7.7 million in advertising and lobbying dollars through two front 
groups, the "Coalition for Americans at Risk" and the "Freedom Task Force." The 
Coalition, which began in the 1980s as a front for the contras in Nicaragua, prepared and 
placed TV and newspaper ads, and kept a stable of fifty speakers available for pro-war 
rallies and publicity events.73 [6] 

Hill & Knowlton, then the world's largest PR firm, served as mastermind for the Kuwaiti 
campaign. Its activities alone would have constituted the largest foreign-funded campaign 
ever aimed at manipulating American public opinion. By law, the Foreign Agents 
Registration Act should have exposed this propaganda campaign to the American people, 
but the Justice Department chose not to enforce it. Nine days after Saddam's army 
marched into Kuwait, the Emir's government agreed to fund a contract under which Hill 
& Knowlton would represent "Citizens for a Free Kuwait," a classic PR front group 
designed to hide the real role of the Kuwaiti government and its collusion with the Bush 
administration. Over the next six months, the Kuwaiti government channeled $11.9 
million dollars to Citizens for a Free Kuwait, whose only other funding totalled $17,861 
from 78 individuals. Virtually all of CFK's budget - $10.8 million - went to Hill & 
Knowlton in the form of fees.74 [7] 



The man running Hill & Knowlton's Washington office was Craig Fuller, one of Bush's 
closest friends and inside political advisors. The news media never bothered to examine 
Fuller's role until after the war had ended, but if America's editors had read the PR trade 
press, they might have noticed this announcement, published in O'Dwyer's PR Services 
before the fighting began: "Craig L. Fuller, chief of staff to Bush when he was vice-
president, has been on the Kuwaiti account at Hill & Knowlton since the first day. He and 
[Bob] Dilenschneider at one point made a trip to Saudi Arabia, observing the production 
of some 20 videotapes, among other chores. The Wirthlin Group, research arm of H&K, 
was the pollster for the Reagan Administration. . . . Wirthlin has reported receiving $1.1 
million in fees for research assignments for the Kuwaitis. Robert K. Gray, Chairman of 
H&K/USA based in Washington, DC had leading roles in both Reagan campaigns. He 
has been involved in foreign nation accounts for many years. . . . Lauri J. Fitz-Pegado, 
account supervisor on the Kuwait account, is a former Foreign Service Officer at the US 
Information Agency who joined Gray when he set up his firm in 1982."75 [8] 

In addition to Republican notables like Gray and Fuller, Hill & Knowlton maintained a 
well-connected stable of in-house Democrats who helped develop the bipartisan support 
needed to support the war. Lauri Fitz-Pegado, who headed the Kuwait campaign, had 
previously worked with super-lobbyist Ron Brown representing Haiti's Duvalier 
dictatorship. Hill & Knowlton senior vice-president Thomas Ross had been Pentagon 
spokesman during the Carter Administration. To manage the news media, H&K relied on 
vice-chairman Frank Mankiewicz, whose background included service as press secretary 
and advisor to Robert F. Kennedy and George McGovern, followed by a stint as president 
of National Public Radio. Under his direction, Hill & Knowlton arranged hundreds of 
meetings, briefings, calls and mailings directed toward the editors of daily newspapers 
and other media outlets. 

Jack O'Dwyer had reported on the PR business for more than twenty years, but he was 
awed by the rapid and expansive work of H&K on behalf of Citizens for a Free Kuwait: 
"Hill & Knowlton . . . has assumed a role in world affairs unprecedented for a PR firm. 
H&K has employed a stunning variety of opinion-forming devices and techniques to help 
keep US opinion on the side of the Kuwaitis. . . . The techniques range from full-scale 
press conferences showing torture and other abuses by the Iraqis to the distribution of 
tens of thousands of 'Free Kuwait' T-shirts and bumper stickers at college campuses 
across the US."76 [9] 

Documents filed with the US Department of Justice showed that 119 H&K executives in 
12 offices across the US were overseeing the Kuwait account. "The firm's activities, as 
listed in its report to the Justice Department, included arranging media interviews for 
visiting Kuwaitis, setting up observances such as National Free Kuwait Day, National 
Prayer Day (for Kuwait), and National Student Information Day, organizing public 
rallies, releasing hostage letters to the media, distributing news releases and information 
kits, contacting politicians at all levels, and producing a nightly radio show in Arabic 
from Saudi Arabia," wrote Arthur Rowse in the Progressive after the war. Citizens for a 
Free Kuwait also capitalized on the publication of a quickie 154-page book about Iraqi 
atrocities titled The Rape of Kuwait, copies of which were stuffed into media kits and 



then featured on TV talk shows and the Wall Street Journal. The Kuwaiti embassy also 
bought 200,000 copies of the book for distribution to American troops.77 [10] 

Hill & Knowlton produced dozens of video news releases at a cost of well over half a 
million dollars, but it was money well spent, resulting in tens of millions of dollars worth 
of "free" air time. The VNRs were shown by eager TV news directors around the world 
who rarely (if ever) identified Kuwait's PR firm as the source of the footage and stories. 
TV stations and networks simply fed the carefully-crafted propaganda to unwitting 
viewers, who assumed they were watching "real" journalism. After the war Arthur Rowse 
asked Hill & Knowlton to show him some of the VNRs, but the PR company refused. 
Obviously the phony TV news reports had served their purpose, and it would do H&K no 
good to help a reporter reveal the extent of the deception. In Unreliable Sources, authors 
Martin Lee and Norman Solomon noted that "when a research team from the 
communications department of the University of Massachusetts surveyed public opinion 
and correlated it with knowledge of basic facts about US policy in the region, they drew 
some sobering conclusions: The more television people watched, the fewer facts they 
knew; and the less people knew in terms of basic facts, the more likely they were to back 
the Bush administration."78 [11] 

Throughout the campaign, the Wirthlin Group conducted daily opinion polls to help Hill 
& Knowlton take the emotional pulse of key constituencies so it could identify the 
themes and slogans that would be most effective in promoting support for US military 
action. After the war ended, the Canadian Broadcasting Corporation produced an Emmy 
award-winning TV documentary on the PR campaign titled "To Sell a War." The show 
featured an interview with Wirthlin executive Dee Alsop in which Alsop bragged of his 
work and demonstrated how audience surveys were even used to physically adapt the 
clothing and hairstyle of the Kuwait ambassador so he would seem more likeable to TV 
audiences. Wirthlin's job, Alsop explained, was "to identify the messages that really 
resonate emotionally with the American people." The theme that struck the deepest 
emotional chord, they discovered, was "the fact that Saddam Hussein was a madman who 
had committed atrocities even against his own people, and had tremendous power to do 
further damage, and he needed to be stopped."79 [12] 

Suffer the Little Children 

Every big media event needs what journalists and flacks alike refer to as "the hook." An 
ideal hook becomes the central element of a story that makes it newsworthy, evokes a 
strong emotional response, and sticks in the memory. In the case of the Gulf War, the 
"hook" was invented by Hill & Knowlton. In style, substance and mode of delivery, it 
bore an uncanny resemblance to England's World War I hearings that accused German 
soldiers of killing babies. 

On October 10, 1990, the Congressional Human Rights Caucus held a hearing on Capitol 
Hill which provided the first opportunity for formal presentations of Iraqi human rights 
violations. Outwardly, the hearing resembled an official congressional proceeding, but 
appearances were deceiving. In reality, the Human Rights Caucus, chaired by California 



Democrat Tom Lantos and Illinois Republican John Porter, was simply an association of 
politicians. Lantos and Porter were also co-chairs of the Congressional Human Rights 
Foundation, a legally separate entity that occupied free office space valued at $3,000 a 
year in Hill & Knowlton's Washington, DC office. Notwithstanding its congressional 
trappings, the Congressional Human Rights Caucus served as another Hill & Knowlton 
front group, which - like all front groups - used a noble-sounding name to disguise its 
true purpose.80 [13] 

Only a few astute observers noticed the hypocrisy in Hill & Knowlton's use of the term 
"human rights." One of those observers was John MacArthur, author of The Second 
Front, which remains the best book written about the manipulation of the news media 
during the Gulf War. In the fall of 1990, MacArthur reported, Hill & Knowlton's 
Washington switchboard was simultaneously fielding calls for the Human Rights 
Foundation and for "government representatives of Indonesia, another H&K client. Like 
H&K client Turkey, Indonesia is a practitioner of naked aggression, having seized . . . the 
former Portuguese colony of East Timor in 1975. Since the annexation of East Timor, the 
Indonesian government has killed, by conservative estimate, about 100,000 inhabitants of 
the region."81 [14] 

MacArthur also noticed another telling detail about the October 1990 hearings: "The 
Human Rights Caucus is not a committee of congress, and therefore it is unencumbered 
by the legal accouterments that would make a witness hesitate before he or she lied. ... 
Lying under oath in front of a congressional committee is a crime; lying from under the 
cover of anonymity to a caucus is merely public relations."82 [15] 

In fact, the most emotionally moving testimony on October 10 came from a 15-year-old 
Kuwaiti girl, known only by her first name of Nayirah. According to the Caucus, 
Nayirah's full name was being kept confidential to prevent Iraqi reprisals against her 
family in occupied Kuwait. Sobbing, she described what she had seen with her own eyes 
in a hospital in Kuwait City. Her written testimony was passed out in a media kit 
prepared by Citizens for a Free Kuwait. "I volunteered at the al-Addan hospital," Nayirah 
said. "While I was there, I saw the Iraqi soldiers come into the hospital with guns, and go 
into the room where . . . babies were in incubators. They took the babies out of the 
incubators, took the incubators, and left the babies on the cold floor to die."83 [16] 

Three months passed between Nayirah's testimony and the start of the war. During those 
months, the story of babies torn from their incubators was repeated over and over again. 
President Bush told the story. It was recited as fact in Congressional testimony, on TV 
and radio talk shows, and at the UN Security Council. "Of all the accusations made 
against the dictator," MacArthur observed, "none had more impact on American public 
opinion than the one about Iraqi soldiers removing 312 babies from their incubators and 
leaving them to die on the cold hospital floors of Kuwait City."84 [17] 

At the Human Rights Caucus, however, Hill & Knowlton and Congressman Lantos had 
failed to reveal that Nayirah was a member of the Kuwaiti Royal Family. Her father, in 
fact, was Saud Nasir al-Sabah, Kuwait's Ambassador to the US, who sat listening in the 



hearing room during her testimony. The Caucus also failed to reveal that H&K vice-
president Lauri Fitz-Pegado had coached Nayirah in what even the Kuwaitis' own 
investigators later confirmed was false testimony.�If Nayirah's outrageous lie had been 
exposed at the time it was told, it might have at least caused some in Congress and the 
news media to soberly reevaluate the extent to which they were being skillfully 
manipulated to support military action. Public opinion was deeply divided on Bush's Gulf 
policy. As late as December 1990, a New York Times/CBS News poll indicated that 48 
percent of the American people wanted Bush to wait before taking any action if Iraq 
failed to withdraw from Kuwait by Bush's January 15 deadline.85 [18] On January 12, 
the US Senate voted by a narrow, five-vote margin to support the Bush administration in 
a declaration of war. Given the narrowness of the vote, the babies-thrown-from-
incubators story may have turned the tide in Bush's favor. 

Following the war, human rights investigators attempted to confirm Nayirah's story and 
could find no witnesses or other evidence to support it. Amnesty International, which had 
fallen for the story, was forced to issue an embarrassing retraction. Nayirah herself was 
unavailable for comment. "This is the first allegation I've had that she was the 
ambassador's daughter," said Human Rights Caucus co-chair John Porter. "Yes, I think 
people . . . were entitled to know the source of her testimony." When journalists for the 
Canadian Broadcasting Corporation asked Nasir al-Sabah for permission to question 
Nayirah about her story, the ambassador angrily refused.86 [19] 

Front-line Flacks 

The military build-up in the Persian Gulf began by flying and shipping hundreds of 
thousands of US troops, armaments and supplies to staging areas in Saudi Arabia, yet 
another nation with no tolerance for a free press, democratic rights and most western 
customs. In a secret strategy memo, the Pentagon outlined a tightly-woven plan to 
constrain and control journalists. A massive babysitting operation would ensure that no 
truly independent or uncensored reporting reached back to the US public. "News media 
representatives will be escorted at all times," the memo stated. "Repeat, at all times."87 
[20] 

Deputy Secretary of Defense for Public Affairs Pete Williams served as the Pentagon's 
top flack for the Gulf War. Using the perennial PR strategy of "good cop/bad cop," the 
government of Saudi Arabia played the "heavy," denying visas and access to the US 
press, while Williams, the reporters' friend, appeared to intercede repeatedly on their 
behalf. This strategy kept news organizations competing with each other for favors from 
Williams, and kept them from questioning the fundamental fact that journalistic 
independence was impossible under military escort and censorship. 

The overwhelming technological superiority of US forces won a decisive victory in the 
brief and brutal war known as Desert Storm. Afterwards, some in the media quietly 
admitted that they'd been manipulated to produce sanitized coverage which almost 
entirely ignored the war's human cost - today estimated at over 100,000 civilian deaths. 
The American public's single most lasting memory of the war will probably be the 



ridiculously successful video stunts supplied by the Pentagon showing robot "smart 
bombs" striking only their intended military targets, without much "collateral" (civilian) 
damage. 

"Although influential media such as the New York Times and Wall Street Journal kept 
promoting the illusion of the 'clean war,' a different picture began to emerge after the US 
stopped carpet-bombing Iraq," note Lee and Solomon. "The pattern underscored what 
Napoleon meant when he said that it wasn't necessary to completely suppress the news; it 
was sufficient to delay the news until it no longer mattered."88 [21] 

Notes 

1. John R. MacArthur, Second Front: Censorship and Propaganda in the Gulf War, 
(Berkeley, CA: University of CA Press, 1992). 

2. Ibid. 
3. Hal D. Steward, "A Public Relations Plan for the US Military in the Middle East," 

Public Relations Quarterly, Winter 1990-91, p. 10. 
4. "H&K leads PR charge in behalf of Kuwaiti cause," O'Dwyer's PR Services 

Report, Vol. 5, No. 1, Jan. 1991, p.8. 
5. "Citizens for Free Kuwait Files with FARA After a Nine-month Lag," O'Dwyer's 

FARA Report, Vol. 1, No. 9, Oct. 1991, p. 2. See also Arthur E. Rowse, "Flacking 
for the Emir," The Progressive, May, 1991, p. 22. 

6. O'Dwyer's FARA Report, Vol. 1, No. 9, Oct. 1991, pp. 2. 
7. O'Dwyer's PR Services Report, Vol. 5, No. 1, Jan. 1991, pp. 8, 10. 
8. Ibid., p. 1. 
9. Rowse, pp. 21-22. 
10. Martin A. Lee & Norman Solomon, Unreliable Sources: A Guide to Detecting 

Bias in News Media (New York: Lyle Stuart, 1991), p. xvii. 
11. Transcript, "To Sell A War", pp. 3-4. 
12. MacArthur, p. 60. 
13. Ibid. 
14. Ibid., p.58. 
15. Ibid. 
16. Ibid., p. 54. 
17. New York Times/CBS News poll, as reported in O'Dwyer's PR Services Report, 

Jan. 1991, p. 10. 
18. "To Sell A War," pp. 4-5. 
19. MacArthur, p. 7. 
20. Lee & Solomon, p. xix. 


